48 timmar i Brisbane del 1

Nästa stopp: Brisbane, eller så kallad "Brissie" (klassiskt australiensiskt att förkorta allt jämnt och ständigt). Men vad gör man då i staden som inte har en beach och som ofta förbises av resenärer? Här kommer en summering av våra 48 timmar i staden!

1. SOUTH BANK

Vi tar tåget in till en stadsdel som heter South Bank, som vi har hört är känd för en fin promenad längs floden och en låtsas strand. Det första vi möts av är dock en fantastisk allé full av rosa blommor. Så så fin! Absolut fotovänlig!

Vi vandra bort en bit till och snubblar in på en marknad. Allt från mat och hemmagjorda smycken till träskulpturer och tröjor går att fynda i stånden. Tycker att marknader är så mysiga!!

Till min och Cornelias lycka hittar vi både churros och lemonad på marknaden. Det var himla varmt den här dagen så lemonaden svalkade bra och låt oss vara ärliga, churros smakar alltid bra haha...

Sen blev vi lite hungriga och slängde in oss på ett hamburgerrestaurang. Minns inte riktigt vad den hette, var en utav alla tusen kedjor som finns. Maten var ok, inte fantastisk, så inte värt att nämna ens tyvärr!

Efter lunchen fortsatte vi till en utav de där låtsas stränderna. Det är alltså stränder som människor byggt själva. Det är alltså i princip en pool ni ser här på bilden. Väldigt konstigt faktiskt! Man går där mitt i stan och plötsligt kommer en strand, med sand och hela rubbet.

Nästa kända sevärdhet vi kom fram till var de ikoniska Brisbane bokstäverna. Har man googlat någon gång på Brisbane har man definitivt stött på dessa bokstäver. Tittar ni noga mellan bokstäverna B och A kan ni skymta mig haha!

En skyline, ett pariserhjul (vad är grejen med att precis alla städer mästa ha ett sånt haha?) och fina byggnader såg vi när vi tog oss över floden via Victoria Bridge till nästa stopp: downtown Brisbane!

Vi hade bestämt oss för att gå iväg till botaniska trädgården och självfallet är fika ett måste när man besöker en park! Vi kom av en slump in på ett asiatiskt hörn (när vi egentligen letade efter Starbucks haha) och hittade ett japanskt café. Man gick runt med en bricka och en tång, som längs med ett buffébord och tog vad man ville ha. I kassan lade de sen ner det i påsar och så fick man betala. En vaniljfylld bakelse och en kringla blev det!

När vi kom in i trädgården hade det precis varit marknad och vi gick förbi massor av söta stånd!

2. BOTANISKA TRÄDGÅRDEN

Nästa upp blev alltså botaniska trädgården. Lite Central Park känsla med höghusen som tornade upp sig runtom parken.

3. Cityhopper

När vi hade vandrat runt en stund i trädgården bestämde vi oss för att gå längs med floden en bit för att sen ta en färja tillbaka. Vi hade nämligen läst att det var ett måste i Brisbane, som dessutom var gratis! Perfekt för backpackers haha!

Efter lite om och men hittade vi tillsist rätt färja, Inte helt lätt kan jag säga! Ett tips dock, leta efter färjan som är röd och som det står "cityhopper" på. Alla andra är betalfärjor. Och kolla gärna både tre och fyra gånger att båten går åt rätt håll haha...

Färjan var ett perfekt avslut på vår första dag i Brisbane! De resterande 24 timmarna kommer i inlägg del två! Stay tuned!